Wycieczka do Warszawy

Warszawa 24 – 25 wrzesień 2015 r.

W nocy ze środy na czwartek 24 września wyjechaliśmy z Jarosławia na dwudniową wycieczkę do naszej Stolicy, z zamiarem lepszego jej poznania, zwiedzenia zabytków i ciekawych miejsc.
Pierwszym punktem naszego zwiedzania była warszawska Starówka , Kolumna Zygmunta, Zamek Królewski i spacer po urokliwych uliczkach. Idąc ulicą Świętojańską wstąpiliśmy do Archikatedry Św. Jana Chrzciciela. Jest to jedna z najstarszych świątyń Warszawy. Stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania Piotr Skarga, tu odbywały się śluby, koronacje dwóch władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3-go Maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe.
Po zwiedzeniu Archikatedry ruszyliśmy w kierunku Sejmu. Po drodze zobaczyliśmy pomnik Powstańców Warszawy, przystanęliśmy przed Pałacem Prezydenckim i poszliśmy na Plac marsz. Józefa Piłsudskiego ,gdzie znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza. Jest to grób-pomnik, jego ideą jest uczczenie pamięci poległych w walce o niepodległość. Pomysł oddania hołdu poległym w walkach nieznanym żołnierzom narodził się bezpośrednio po I wojnie światowej we Francji. Pierwszy na świecie Grób Nieznanego Żołnierza powstał w Paryżu w 1920 roku. Warszawski Grób Nieznanego Żołnierza został odsłonięty 2 listopada 1925 roku, pod kolumnadą Pałacu Saskiego. W tym dniu złożono do niego zwłoki bezimiennego żołnierza, sprowadzone podczas specjalnej ceremonii z Cmentarza Obrońców Lwowa. Twórcą grobu był artysta-rzeźbiarz Stanisław Kazimierz Ostrowski. Pod koniec II wojny światowej grób został wysadzony w powietrze, a już w 1946 roku został odbudowany i ponownie odsłonięty.
Przy Grobie Nieznanego Żołnierza płonie wieczny znicz i służbę pełni warta honorowa z Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego, a w święta państwowe odbywa się jej uroczysta zmiana z udziałem władz państwowych.
Na godzinę 14 – tą byliśmy umówieni z Panem Posłem RP Tomaszem Kuleszą na zwiedzanie Sejmu RP. Sejm to izba niższa dwuizbowego parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej, jest najwyższym organem władzy ustawodawczej w Polsce.W Sejmie przywitali nas wspomniany już Pan Poseł Tomasz Kulesza i Pan Poseł Marek Rząsa. Po zapoznaniu się z historią Sejmu, zrobieniu pamiątkowych zdjęć udaliśmy się na galerię sali obrad, następnie na spacer po korytarzach i innych pomieszczeniach Sejmu. Z Sejmu udaliśmy się autokarem Firmy Brokam Pana Bronisława Kamińskiego, z którym już kolejny raz w tym roku zwiedzamy ciekawe miejsca Polski do Łazienek Królewskich. Nasz pan przewodnik pokazał nam w nich najciekawsze miejsca i opowiedział ich historię.
Łazienki Królewskie to zespół pałacowo-ogrodowy założony w XVIII wieku przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. Oprócz budynków pałacowych , pawilonów oraz wolnostojących rzeźb znajdują się tutaj cztery ogrody: Ogród Królewski, Ogród Romantyczny, Ogród Modernistyczny i Ogród Chiński. Łazienki są miejscem wielu wydarzeń o charakterze kulturalnym, naukowym i rozrywkowym, a także jednym z ulubionych miejsc spacerów mieszkańców       i gości stolicy. Odwiedziliśmy również grób błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki i muzeum Jemu poświęcone.
Wieczorem zmęczeni ale z dobrymi humorami udaliśmy się do miejscowości Paprownia na nocleg. Rankiem następnego dnia znowu udaliśmy się do stolicy na spotkanie z przewodnikiem i dalszy ciąg zwiedzania. W tym dniu zwiedzanie rozpoczęliśmy od Zamku Królewskiego . Zamek Królewski to budowla barokowo-klasycystyczna położona przy Placu Zamkowym. Pierwotnie rezydencja książąt mazowieckich, a od XVI w siedziba władz I Rzeczypospolitej : Króla i Sejmu. W swojej długiej historii zamek był wielokrotnie grabiony i dewastowany przez wojska szwedzkie, brandenburskie, niemieckie i rosyjskie. W XIX w po upadku powstania listopadowego przeznaczony na potrzeby administracji rosyjskiej , potem w latach dwudziestych siedziba Naczelnika Państwa, rezydencja Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Spalony i ograbiony przez Niemców w 1939 r , niemal doszczętnie zniszczony w 1944 r. Rekonstrukcję Zamku przeprowadzono w latach 1971-1984. W 1979 r utworzono muzeum, a w 1980 r Zamek Królewski wraz ze Starym Miastem został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W Sali koronacyjnej Zamku znajduje się kopia Konstytucji 3 maja. Ustawa Rządowa z dnia 3 maja – uchwalona 3 maja 1791 roku to ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Była pierwszą w Europie i drugą na świecie po amerykańskiej nowoczesną , spisaną konstytucją. Została zaprojektowana w celu zlikwidowania obecnych od dawna wad opartego na wolnej elekcji i demokracji szlacheckiej systemu politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz stawiała chłopów pod ochroną państwa . Konstytucja formalnie zniosła praktycznie nieużywane już liberum veto.
Po zwiedzeniu Zamku Królewskiego udaliśmy się do Muzeum Walki i Męczeństwa do więzienia na Szucha. Miejsce to skłoniło nas do refleksji i chwili zadumy. W tym nastroju udaliśmy się na Cmentarz Powązki. Cmentarz został założony 4 listopada 1790 roku na działce podarowanej przez rodzinę Szymanowskich. Początkowo zajmował powierzchnię ok. 2-2,5 ha. Obecnie zajmuje 43 ha. Wśród ok. 1 miliona osób , pochowanych jest bardzo wielu znanych i zasłużonych Polaków i Polek, w tym żołnierze powstań narodowych od insurekcji kościuszkowskiej do powstania warszawskiego, działacze niepodległościowi , wybitni pisarze, poeci, uczeni, artyści, lekarze, duchowni. Część z nich spoczęła w w założonej w 1925 r Alei Zasłużonych. Po 1945 r w budynku katakumb zorganizowano mauzoleum , gdzie złożono prochy zamordowanych w obozach koncentracyjnych. W lipcu 2014 roku Cmentarz Powązkowski został uznany za pomnik historii.
Ostatnim punktem naszej dwudniowej wycieczki było Muzeum Narodowe. Jest to założone w 1862 roku jako Muzeum Sztuk Pięknych muzeum sztuki, jedno z największych muzeów w Polsce i największe w Warszawie. Gromadzi zbiory sztuki starożytnej , malarstwa polskiego od XIII wieku, a także galerię malarstwa obcego ( włoskie, francuskie, holenderskie, niemieckie i rosyjskie ), zbiory numizmatyczne i rzemiosła artystycznego. Gmach muzeum wzniesiono w latach 1927-1938 według projektu Tadeusza Tołwińskiego, od 1933 roku skrzydło wschodnie zajmuje Muzeum wojska Polskiego w Warszawie.
W tym miejscu doszliśmy do końca naszej relacji z wycieczki do stolicy. Około godziny 17 udaliśmy się w drogę powrotną do Jarosławia.

DSC08367 DSC08420 DSC08456 DSC08464 DSC08483 DSC08495 DSC08507 DSC08530 DSC08549 DSC08657 DSC08673 DSC08682 DSC08738 DSC08762