Wycieczka w Bieszczady

Rankiem 4 września udaliśmy się na dwudniową wycieczkę w Bieszczady. Pierwszym punktem był przejazd czadzką Kolejką Leśną z Majdanu do Balnicy.

Przejazd trwa około 2 godziny z postojem w Balnicy na skosztowanie bieszczadzkich przysmaków. Po drodze można podziwiać piękny krajobraz Bieszczad.

Po przejeździe kolejką pojechaliśmy nad Solinę aby odbyć rejs statkiem po zalewie. Dopisywała nam piękna , słoneczna pogoda. Po rejsie mogliśmy jeszcze pospacerować po zaporze i późnym popołudniem udaliśmy się do Zwierzynia na nocleg.

Rankiem po śniadaniu udaliśmy się z kijkami w kierunku Cudownego Źródełka.

Cudowne Źródełko znajdujące się w Zwierzyniu to cel wielu wycieczek i pielgrzymek. Od ponad 20 lat mieszkańcy Zwierzynia otaczają opieką to niezwykłe miejsce. Przeprowadzone w tym miejscu pomiary radiestezyjne wykazały, że woda ma nie tylko świetne walory smakowe, ale posiada również niebywałe walory bioenergetyczne. Pod tym względem jest to jedna z lepszych wód w kraju.

Historia Źródełka w Zwierzyniu związania jest z krzyżem, który do 1922 roku był w tutejszym kościele. Krzyż ten jest wyrobem limuzyjskim pochodzący z pierwszej połowy XIII wieku. Miasto Limoges leży w środkowej Francji, ponad 1500 km na południowy zachód od Zwierzynia. W XII i XIII było jednym z największych europejskich ośrodków rzemiosła artystycznego, specjalizujących się w produkcji metalowych przedmiotów zdobionych barwną emalią. Większość stanowiły przedmioty liturgiczne wykonane przeważnie z drewna odbitego pozłacane blachą miedzianą, na której umieszczano przedstawienia figuralne oraz bogatą ornamentację. Na ziemiach polskich zachowało się w całości lub fragmentarycznie kilkanaście wyrobów limuzyjskich, w tym relikwiarze, krzyże procesyjne i ołtarzowe. Spośród kilku krzyży tylko trzy przetrwały w stanie względnie mało naruszonym. Jednym z nich jest krzyż ze Zwierzynia. Zabytek ten znajduje się obecnie w Muzeum Archidiecezjalnym w Przemyślu. Jest on niewielkich rozmiarów 29 cm wysokości i 22 cm rozpiętość ramion. Bardzo mało wiemy o okolicznościach odkrycia krzyża zwierzyńskiego gdyż nie ma żadnych zapisów historycznych, które by mówiły o drodze jaką przebył ten krzyż zanim dotarł do kościoła w Zwierzyniu. Oscar Kolberg dziewiętnastowieczny badacz folkloru przed ponad stu laty dotarł do Zwierzynia i zapisał piękną legendę o odkryciu krzyża, według której krzyż ten znalazła kobieta w studni, dzisiejsze źródełko i w ten sposób krzyż ten znalazł się w kościele w Zwierzyniu. Oscar Kolberg pisze, że do źródełka po wodę przebywali ludzie, która pomagała na choroby oczu. Po wojnie zapomniano o źródełku, choć wielu pracując na polach przy zbiorach korzystało z wody.
Po długim okresie zapomnienia odżyła sprawa źródełka. Wiosną 1994 roku rozpoczęły się prace. Najpierw została zrobiona droga dojazdowa, oczyszczono teren. W dalszej kolejności budowana była studzienka, do której spływa woda ze źródełka. 17 września na wzgórzu obok źródełka ustawiony i poświęcony został ośmiometrowej wysokości krzyż, na pamiątkę krzyża, który kiedyś przed wiekami stał przy studni. W 1995 rozpoczęło się wznoszenie groty z kamienia by tam ustawić figurę Matki Bożej Niepokalanie Poczętej. Grota i figura zostały poświęcone 24 września 1995 roku przez księdza biskupa Edwarda Białogłowskiego z Rzeszowa. Drogę do groty wyznaczają stacje Drogi Krzyżowej, łączące to cudowne miejsce z kościołem p.w. Św. Jana Chrzciciela w Zwierzyniu. Przy „Cudownym Źródełku” od miesiąca maja do października w każdą pierwszą sobotę miesiąca odprawiane są Nabożeństwa Fatimskie.

Po odwiedzeniu Cudownego Źródełka udaliśmy się ponownie nad Solinę, gdzie czekała na nas kolejna , najnowsza atrakcja tej okolicy, a mianowicie przejazd niedawno otwartą kolejką gondolową.

Kolej gondolowa PKL Solina to najnowocześniejsza tego typu kolej w Polsce.

Skrywa wiele niuansów i ciekawostek:

  • najwyższy punkt na trasie kolei to 102m
  • wsparta jest na 5 podporach, a najwyższa z nich (podpora nr 3) mierzy 75m i jest najwyższą podporą kolei w Polsce
  • długość trasy to 1580m
  • max. prędkość gondoli: do 21km/h
  • długość pętli liny to 3079,33 m
  • przepustowość kolejki to 17 600 osób dziennie
  • waga liny to 27 ton
  • średnica liny to 47mm
  • minimalny czas jazdy pomiędzy stacjami to 5 minut i 11 sekund
  • wysokość n.p.m stacji Plaszy (dolnej) 456,60 m
  • wysokość n.p.m stacji Jawor (górna stacja) 561,80m
  • lina pomiędzy podporami została rozwieszona przez wyspecjalizowanego drona
  • maksymalna odległość pomiędzy podporami (2 i 3)  – 681,67 m
  • na szczyt wieży (taras widokowy na 10 piętrze) prowadzi 247 stopni

Podczas przejazdu kolejką przeżyliśmy niezapomniane chwile.

Po południu jeszcze raz pospacerowaliśmy po zaporze i jej okolicach. Wieczorem udaliśmy się w drogę powrotną do Jarosławia.

 

 

Możesz również polubić…

Skip to content