Wyjazd do Brukseli

W niedzielę 8 kwietnia wieczorem wyruszyliśmy z Rzeszowa 55 osobową grupą  do stolicy Belgii Brukseli aby zwiedzić przede wszystkim Parlament Europejski. Nasza grupa była bardzo zróżnicowana pod wieloma względami. Oprócz 20 diabetyków – przedstawicieli kół z Jarosławia, Rzeszowa, Podleszan    i Przeworska w wyjeździe uczestniczyli m.in. również laureaci konkursu wiedzy o Unii Europejskiej, Panie z Kół Gospodyń Wiejskich, przedstawiciele Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Nasze Koło reprezentowało 10 jego członków. Do Brukseli udaliśmy na zaproszenie Eurodeputowanej do Parlamentu Europejskiego Pani Elżbiety Łukacijewskiej. W organizowanych przez Panią E. Łukacijewską wyjazdach Parlament Europejski odwiedziło dotychczas już ponad 1000 osób.

Nasza grupa przyjechała do Brukseli w poniedziałkowe popołudnie. Po odpoczynku w hotelu wieczorem udaliśmy się na uroczystą kolację na ,której spotkaliśmy się  z Panią Poseł E. Łukacijewską.

Drugiego dnia rano udaliśmy się do Brugii – miasta położonego w północno – zachodniej Belgii. Z powodu obfitości kanałów w historycznej części miasta Brugia nazywana jest flamandzką Wenecją. To nieduże miasto jest znanym ośrodkiem turystycznym, kolebką malarstwa flamandzkiego. Historyczne centrum Brugii znajduje się od 2000 roku na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Brugia stanowi wyjątkowy przykład średniowiecznej zabudowy, szczególnie pięknie prezentują się budynki w stylu gotyckim. Z panią przewodnik podczas spaceru po mieście zwiedziliśmy m.in. Bazylikę Świętej Krwi z XII w. , która posiada fiolkę z krwią Chrystusa, kościół NMP z rzeźbą Michała Anioła – Madonna z Dzieciątkiem i 122 metrową wieżą kościelną, gotycki ratusz, rynek z zabytkową zabudową i beginaż z 1245 r. Beginaż to miejsce gdzie mieszkały beginki ( kobiety , które nie były w zakonie, samotne często wdowy), jest to zespół niewielkich domków z małym kościołem lub kaplicą i szpitalem ogrodzone murem. Obecnie mieszkają tam siostry benedyktynki.

Ostatni dzień naszego pobytu w Brukseli rozpoczęliśmy od zwiedzania stolicy Belgii. Bruksela położona nad rzeką Senne , siedziba króla i parlamentu belgijskiego oraz Unii Europejskiej to znany ośrodek handlowy, bankowo – finansowy i kulturalno naukowy Belgii. Mieliśmy okazję zwiedzić najstarszą jej część, wymienić tu należy Grand Place – jeden z najpiękniejszych rynków Europy, szczególnie pięknie wygląda podświetlony nocą z gotyckim ratuszem     i zabytkowymi kamienicami, Katedra św. Michała i św. Guduli z przepięknymi witrażami z XVI w. Zobaczyliśmy najsłynniejszy symbol miasta czyli fontannę przedstawiającą figurkę siusiającego chłopca – Manneken Pis. Architektonicznym symbolem Brukseli jest Atomium – powiększony 150 miliardów razy model atomu żelaza o wysokości całkowitej przekraczającej 100 metrów.

Po południu kierowaliśmy się w kierunku Parlamentu Europejskiego, który mieliśmy zwiedzić.                                        Po przyjściu do Parlamentu spotkaliśmy się z Panią poseł Elżbietą  Łukacijewską. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć udaliśmy się na prelekcję  i zwiedzanie Sali Plenarnej. Podczas prelekcji dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o Parlamencie Europejskim i Unii Europejskiej. Unia Europejska to jedyne  w swoim rodzaju partnerstwo gospodarcze i polityczne obejmujące 28 państw członkowskich. W Parlamencie Europejskim zasiada 751 posłów. Parlament Europejski to jedyne wielonarodowe zgromadzenie parlamentarne wybierane bezpośrednio przez obywateli. Po zwiedzeniu Europarlamentu udaliśmy się na wspólną kolację , a po niej w drogę powrotną do kraju.