Wykład o zdrowym żywieniu

11 sierpnia o godzinie 15.00 w Restauracji Klasyczna odbył się wykład pt. „Wariacje na temat diety”, który  wygłosiła Pani Urzula Machaj – technolog żywności , Wice Dyrektor Zespołu Szkół Spożywczych Chemicznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej – Curie w Jarosławiu.

Pani U. Machaj w  bardzo ciekawy sposób przedstawiła nam rodzaje diet, przybliżyła te najbardziej znane i najpopularniejsze. Omówiła podstawowe pojęcia związane z dietetyką.  Dla przypomnienia poniżej przedstawiamy zapamiętane informacje.

Zbilansowana dieta jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka. Odpowiednie proporcje składników odżywczych wynikające z rozsądnego, zdrowego odżywiania a także szczupła sylwetka mogą nam pomóc w walce z różnymi chorobami lub mogą stanowić formę działań profilaktycznych.

Swój proces żywienia powinniśmy zawsze konsultować z dietetykiem lub lekarzem. Prawidłowo skonstruowana dieta może nam pomóc znacznie lepiej zadbać o swoje zdrowie. Jeśli jednak już teraz pragniemy jeść odpowiedzialnej, spróbujmy wdrożyć następujące kroki:

  1. Pijmy dużo wody! Woda wspomaga wiele procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Dbajmy  o jej obecność w swojej diecie i pijmy minimum 2l wody dziennie. Ograniczmy natomiast spożycie słodkich napojów, zwłaszcza tych gazowanych, a także słodzonej herbaty i kawy.
  2. Spożywajmy kilka mniejszych posiłków dziennie, zamiast np. dwóch bardzo dużych. Jedzmy także o stałych porach. Starajmy się zachować odpowiednie odstępy pomiędzy posiłkami w taki sposób, aby nie najadać się na chwilę przed pójściem spać.
  3. Układajmy posiłki w oparciu o warzywa. Warzywa to istna bomba witaminowa dla organizmu. Stanowią także źródło błonnika oraz składników mineralnych. Dzięki temu, że najczęściej są niskokaloryczne, możemy uczynić je bazą każdego swojego dania.
  4. Unikajmy smażonego: wybierajmy potrawy pieczone i gotowane. Sięgając jednak po olej i dania z jego dodatkiem zadbajmy o to, aby nie ograniczać się do oleju rzepakowego lub słonecznikowego. Eksperymentujmy z innymi olejami, takimi jak na przykład olej lniany, olej z pestek dyni czy też olej arachidowy.
  5. Odstawmy słodycze lub znacząco ograniczmy spożycie cukru. Zamiast słodkich, wysoko przetworzonych przekąsek wybierajmy ich lekką alternatywę: sałatki ze świeżych owoców, naturalne jogurty z garścią niesolonych orzechów i pestkami (słonecznika lub dyni) lub wysokiej jakości wieloziarniste, ciemne pieczywo np. z pastą warzywną własnej roboty.
  6. Czytajmy składy. Nauczmy się czytać etykiety, aby unikać wysoko przetworzonych produktów zawierających sztuczne barwniki, konserwanty, tłuszcze typu trans, syropy glukozowo-fruktozowe  i inne, niezdrowe substancje.
  7. Zrezygnujmy ze słonych przekąsek, takich jak chipsy, paluszki i popcorn. Najłatwiejszą metodą jest po prostu rezygnacja z ich zakupu.
  8. Tyle dań i ich głównych elementów ile tylko jesteśmy w stanie, przygotowujmy samodzielnie.      Nie wybierajmy gotowych rozwiązań typu instant.
  9. Unikajmy fast-foodów i jedzenia poza domem. Może na tym skorzystać nie tylko nasz organizm, lecz także portfel.
  10. Zapisujmy, ile i co zjedliśmy. Uczmy się systematyczności i odpowiedzialnego planowania żywienia. Pilnujmy tego, co jemy. Obserwujmy, co wpływa na nas pozytywnie, a co nam szkodzi – w końcu każdy organizm jest inny!

Pamiętajmy też, że jedzenie to nie tylko przyjemne doświadczenie – to za każdym razem wzięcie odpowiedzialności za swoje zdrowie. Dbajmy o swoje organizmy, jedząc świadomie.

Polecamy stronę Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej  www.ncez.pl , na której znaleźć możemy bardzo dużo informacji i porad na temat diet oraz zdrowego stylu życia.

DSC08540 DSC08543 DSC08547 DSC08548 DSC08549 DSC08550

 

Może Ci się również spodoba

Skip to content